XXI Ogólnopolski Młodzieżowy Turniej Wędkarski Zator 2006

Ogólnopolski Młodzieżowy Turniej Wędkarski ma niewątpliwie długoletnią tradycję. W tym roku organizowany był po raz 21. Patronat nad turniejem objęła Rada ds. Młodzieży przy Zarządzie Głównym Polskiego Związku Wędkarskiego w Warszawie, oraz Burmistrz Miasta Zator. Po raz czwarty w historii turniej ten organizowało właśnie miasto Zator.

Turniej odbył się w dniach 31.08 – 3.09.2006 roku. Miałem wielką przyjemność, że to właśnie ja, zostałem poproszony przez nasz Zarząd Okręgu do sprawowania funkcji opiekuna drużyny Okręgu Białystok, właśnie na tym turnieju. Wspólnie z Darkiem Dziemianowiczem – Wiceprezesem ds. Młodzieży Zarządu Okręgu P.Z.W Białystok ustaliliśmy skład reprezentacji naszego okręgu właśnie na tegoroczny start w turnieju.

Reprezentację naszego okręgu tworzyli:
1.Wojciech Sienkiewicz (Gródek) – kategoria do lat 12
2.Daniel Gorbacz (Gródek) – kategoria do lat 14
3.Michał Chrzanowski (Białystok Koło P.Z.W ,,Okoń) – kategoria do lat 16.

Cały turniej ma specyficzny charakter. Jest to rodzaj wieloboju, a młodzi wędkarze muszą być naprawdę bardzo uniwersalni. Na tym turnieju rozgrywane są bowiem wszechstronne konkurencje, takie jak:
1.rozwiązywanie testów ekologiczno-wędkarskich. Są w nich zawarte pytania z zakresu ekologii, rozpoznawania ryb i roślin wodnych
2.test sprawnościowy. Rzuty woreczkami ze żwirem do wiader zanętowych z pozycji siedzącej (odległości 6m, 8m, 10m)
3.zawody rzutowe. Rozgrywany jest pełny trójbój spinningowy
4.zawody spławikowe. Rozgrywana jedna trzygodzinna tura.

Z mieszanymi uczuciami wyjechaliśmy wcześnie rano do Zatoru. Pożegnał nas deszcz, a więc nastroje były smutne. Za kierownicą Mercedesa zasiadł mój kolega z koła Janek Granacki. Sprzętu mieliśmy bardzo dużo, więc niezbędną rzeczą było ulokowanie go w przyczepce.
Jazda upłynęła spokojnie i około godziny czternastej powitał nas gościnny Zator – cały w słońcu.
Miejscem naszego zakwaterowania był ośrodek campingowy Kopalni Węgla Kamiennego ,,JANINA”. Zamieszkaliśmy w domku nr 5. Bardzo ważną zaletą było to, że każdy domek w ośrodku posiadał lodówkę (przechowywanie żywej przynęty).
Po kolacji udałem się z Jankiem na odprawę kierowników ekip. Na turniej przyjechało 16 bardzo silnych ekip z całej Polski. Otrzymaliśmy pamiątki z imprezy, oraz słodycze dla zawodników. Omówiono kolejność rozgrywanych konkurencji. Każda ekipa otrzymała godzinowy regulamin turnieju. Po odprawie udaliśmy się na zasłużony odpoczynek.
Poranek przywitał nas słońcem. Pogoda unormowała się.
Po śniadaniu, o godzinie 9:00, na placu obok stadionu nastąpiło uroczyste otwarcie XXI turnieju. Na wstępie głos zabrał Dyrektor Z.O P.Z.W w Bielsku-Białej, pan Zbigniew Pszczeliński. Powitał wszystkie drużyny, przedstawił historię poprzednich turniejów. Życzył wszystkim jak najlepszych wyników.
Przy dźwiękach hymnu narodowego nastąpiło uroczyste wciągnięcie na maszt flagi narodowej i Polskiego Związku Wędkarskiego. Burmistrz miasta Zator Pan Zbigniew Biernat oficjalnie oznajmił, że Turniej uważa za otwarty.
Na uroczystości otwarcia obecni byli także:
Pan Mariusz Makuch – zastępca Burmistrza, Pan Piotr Domagała z promocji miasta, Prezes banku, komendant Policji z Oświęcimia, Przewodniczący Rady Miasta, Prezes Z.O Bielsko-Biała, Prezes Doliny Karpia, przedstawiciele lokalnej prasy i mediów.
Przemarsz reprezentacji startujących okręgów zakończył tą miłą uroczystość.

Kalendarium turnieju:
2.09.2006 rok. Godzina 9:00.
Nad pięknie położonym akwenie start rozpoczęli opiekunowie drużyn, startem w zawodach spławikowych. Zdobyte przez nich punkty decydowały o kolejności zajętych miejsc w klasyfikacji końcowej (przy jednakowej ilości punktów) przez dany okręg. Zawody rozgrywano wg. Regulaminu Amatorskiego Połowu Ryb P.Z.W. Z naszego okręgu startował Janek Granacki. W końcowej klasyfikacji zajął on 12 miejsce. Janek nie był ,,zerowy”, ale wiele niekorzystnych czynników (zachowujemy to dla siebie!) złożyło się na to, że miejsce zajęte przez niego było stosunkowo niskie. Liczyliśmy na lepsze, bowiem wszyscy znają Janka i wiedzą że jest on bardzo dobrym zawodnikiem.
Pomimo to, zachowaliśmy dobre nastroje. Na pewno będzie lepiej!!!
Po obiedzie następne konkurencje. O godzinie 15:00 zawodnicy rozpoczęli rozwiązywanie testów ekologiczno-wędkarskich. Były to testy wybierane losowo, opracowane wg. możliwości dla poszczególnych kategorii wiekowych. Zawodnicy losowali po trzy ryciny gatunków ryb, a za zadanie mieli podać nazwę ryby w języku polskim, po łacinie, wymiar i okres ochronny. Dodatkowo musieli odpowiedzieć na trzy losowo wybrane pytania z zakresu wiedzy ekologicznej.
Zawodnicy nasi nie wypadli najlepiej. Michał był 9, Daniel 16, Wojtek 15.
Bezpośrednio po tym, wszyscy zawodnicy udali się na boisko treningowe, aby rozegrać kolejną konkurencję. Był to test sprawnościowy. Każdy z zawodników miał za zadanie rzucenie 20 woreczkami ze żwirem, do wiader wędkarskich z pozycji siedzącej. W kategorii do lat 12 odległość wynosiła 6m, w kategorii do lat 14 – 8m, w kategorii do lat 16 – 10m.
Tu nieco humory nam się poprawiły, bowiem Michał i Daniel zajęli miejsce 5, zaś Wojtek miejsce 9.
W dobrych nastrojach udaliśmy się na krótką wycieczkę, nad piękną rzekę górską – Skawę. W pełni zrelaksowani powróciliśmy do miejsca zakwaterowania.
3.09.2006 rok. Godzina 9:00. Wszyscy zawodnicy zebrali się nad zbiornikiem, aby rozegrać zawody spławikowe. I tu upatrywaliśmy szansy dla naszej drużyny, aby w klasyfikacji końcowej zająć jak najlepsze miejsce. Nie myliliśmy się. W końcowej klasyfikacji zawodów Michał zajął 2 miejsce w sektorze, Daniel był 6, a Wojtek 11. Poprawiło to nam humory. Ale niespodziankę szykowaliśmy na zawody rzutowe. Przecież w drużynie mieliśmy aktualnego Mistrza Europy w wędkarstwie rzutowym – Daniela Gorbacza. Wokół słyszeliśmy komentarze zawodników na ten temat. Zawody rzutowe miały zmienić sytuację w klasyfikacji w sposób generalny.
Tymczasem o godzinie 15:30 zebraliśmy się w miasteczku rowerowym, aby rozegrać turniej wiedzy z prawa o ruchu drogowym, pokonać rowerowy tor przeszkód. Zawodnicy walczyli o Puchar Komendanta Powiatowego Policji w Oświęcimiu. Jednak ta konkurencja nie liczyła się do punktacji całego turnieju. Nasza drużyna uzyskała tu wynik przeciętny.
O godzinie 19:30 rozpoczęła się kolacja integracyjna przy ognisku. Organizatorzy serwowali napoje i kiełbaski z grilla. Każdy mógł spróbować swych sił w konkursie karaoke. Były też występy estradowe dziewczyn z Zatora. Zabawa była przednia i trwała do późnych godzin wieczornych.
4.09.2006 rok. Godzina 9:00. Ostatnią konkurencją turnieju były zawody rzutowe. Zawodnicy rozegrali pełny trójbój spinningowy. Tak jak było do przewidzenia zawodnicy nasi nie sprawili zawodu. Dwa razy pierwsze miejsca – Wojtka i oczywiście Daniela. Miejsce 12 zajął Michał, ale sport rzutowy nie jest jego najmocniejszą stroną. Ale było bardzo dobrze. W tej konkurencji zajęliśmy 3 miejsce drużynowo. Z niecierpliwością czekaliśmy zakończenia.
Godzina 15:00. Wszystkie drużyny i ich opiekunowie zebrali się na placu obok stadionu na uroczyste zakończenie tegorocznego turnieju. Na uroczystości byli także obecni zaproszeni goście.
Dyrektor Zarządu Okręgu P.Z.W w Bielsku-Białej – Pan Zbigniew Pszczeliński rozpoczął odczytywanie oficjalnych wyników turnieju. Odczytał wyniki trzech najlepszych drużyn. Zwyciężyła drużyna z Katowic, przed Gdańskiem i Kielcami. Są to bardzo mocne drużyny, liczące się w kraju. Wręczył kapitanom bardzo ładne pamiątkowe puchary.
Nasza drużyna w ogólnej punktacji wywalczyła miejsce 8. To środek tabeli, a więc sukces połowiczny. Ale i tak cieszymy się z tego.
Zdobyliśmy także puchar, za zajęcie trzeciego miejsca w rozegranych zawodach rzutowych.
Indywidualnie nasi zawodnicy zajęli następujące miejsca: Daniel Gorbacz – XV, Michał Chrzanowski – XV i Wojtek Sienkiewicz – XXVI.
Ciekawostką na pewno było to, że startujące w turnieju dziewczyny otrzymały od sponsorów złotą i srebrną biżuterię!

Wszyscy uczestnicy turnieju otrzymali od organizatora wspaniałe upominki rzeczowe. Fundatorami byli sponsorzy imprezy:
Urząd Miasta Zator, Komenda Powiatowa Policji w Oświęcimiu, Zatorskie Towarzystwo Wędkarskie, Spółdzielnia ,,Domena” Bielsko-Biała, Włodzimierz Kuźma AGAMIS Kęty, PPUH ,,Komes” Bielsko-Biała, Jan Dryjak Finish-a Kęty, Ewa i Tadeusz Michalczyk Hurtownia ,,Evita” Bielsko-Biała, Angler Sport Janusz Matusiak Kobiernice, Pandora Wioletta Matusiak Kęty, Robinson Europe Bielsko-Biała, Firma Chemiczna Dwory S.A. Oświęcim, Fishing Mart Bielsko-Biała, Sklep wędkarski Dorota i Józef Kopeć Bielsko-Biała, Władysław Kuśnierz Pracownia Złotnicza Kęty, Krzysztof Gwiazdoń Sklep Ara Oświęcim, Małgorzata Borowska Sklep Bormak Oświęcim, Władysława Sałaciak Sklep wędkarski Zator, PZU S.A. Oświęcim i Zakłady Cukiernicze SKAWA Wadowice. Bardzo imponująca lista!!! Brawo sponsorzy!!!
Następnie głos zabierali przedstawiciele władz miasta, policji, Państwowej Straży Pożarnej i Prezesi organizacji państwowych. Składali organizatorom podziękowania za wzorowe zorganizowanie turnieju, zawodnikom za współzawodnictwo, sponsorom za wspaniałe upominki.
Przy dźwiękach hymnu państwowego drużyna Katowic – zwycięzców, opuściła flagę z masztu. Dyrektor podziękował wszystkim, zapraszając za rok do Zatora na kolejny turniej. Życzył wszystkim szczęśliwego powrotu do domu.
Przemarsz drużyn zakończył tegoroczny – XXI Ogólnopolski Turniej Młodzieży Wędkarskiej ,,ZATROR 2006”.
Po otrzymaniu prowiantu na drogę powrotną udaliśmy się do Białegostoku. Podróż upłynęła spokojnie i do Białegostoku dotarliśmy już po północy.

W imieniu własnym i całej naszej drużyny okręgu Białystok składam serdeczne podziękowanie organizatorom XXI turnieju za wzorową organizację imprezy, pozyskanie tak wielu sponsorów, działaczom za ogromny trud i pracę na rzecz turnieju, sponsorom za tak wiele wspaniałych upominków (stworzyli w ten sposób bardzo bogatą oprawę turnieju), zawodnikom za wspaniałe osiągnięcia, sportową i uczciwą rywalizację, oraz stworzenie miłej i koleżeńskiej atmosfery na turnieju.
Do zobaczenia za rok w Zatorze!!!